Developing Syllabus And Instructional Materials For Reading 3 Course In English Education Department Ganesha University Of Education.

HANA ANDRIANA ., DR. LUH PUTU ARTINI, M.A. ., PROF. DR. NI NYOMAN PADMADEWI, M.A. .

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan silabus dan materi kuliah Reading 3 untuk mahasiswa semester 4 di Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja. Penelitian ini menggunakan model penelitian dan pengembangan (Research and Development) yang diadaptasi dari model oleh Sugiyono (2010) dan berdasarkan kriteria materi pembelajaran yang baik oleh Tomlinson (1998). Subjek dalam penelitian ini adalah dosen yang sudah mengajar mata kuliah Reading 3 dan objek dari penelitian ini adalah silabus dan materi perkuliahan yang digunakan untuk mengajar mata kuliah Reading 3. Data dikumpulkan melalui kuisioner, analisis dokumen, FGD (Focus Group Discussion) dan checklist. Kualitas dari materi yang dikembangkan dilihat dari kesesuaian dan keterbacaan teks. Hasil dari penelitian ini adalah silabus yang dirancang dengan judul “Pengembangan Silabus Berbasis Kompetensi dan Sistem Penilaian”, dan materi pembelajaran yang sesuai dengan karakteristik pelajar dewasa serta sesuai dengan apa yang diperlukan oleh pelajar semester 4 yang mendapatkan mata kuliah Reading 3. Kualitas materi pembelajaran yang sudah dikembangkan dianalisis berdasarkan respon dari penilaian ahli. Hasil analisis kualitas menunjukkan bahwa semua kriteria berkaitan dan peneliti menggunakan rumus yang diadopsi dari, Gregory (2000), yang diketahui bahwa materi pembelajaran yang dikembangkan bisa dikategorikan memiliki validitas yang tinggi dan siap untuk proses uji coba yang lebih luas.
Kata Kunci : Materi Pembelajaran, Reading 3 Course, Silabus

This research aims to develop syllabus and Instructional materials for Reading 3 course of fourth semester students in Ganesha University of Education Singaraja. This study used a model of research and development, which is adapted from the model by Sugiyono (2010) and based on the criteria of good material by Tomlinson (1998). The subject of this study was the lectures who have taught Reading 3 course and the object of this study were the syllabus and Instructional material used for teaching Reading 3 course. The data was collected by questionnaire, checklist, document analysis, focus group discussion (FGD) and checklist. The quality of the developed instructional materials viewed from appropriateness and readability of the texts. Results of this research were syllabus designed by titles “Competency – Based Syllabus Development and Assessment and System” and instructional materials were appropriate for characteristics of adult learners and as required by the fourth semester students who receive Reading 3 course. The quality of the developed instructional materials was analyzed based on the respond from the expert judges. The result of quality analysis showed that all criteria were relevance then the researcher used the formula adapted from, Gregory (2000), it was known that the instructional materials could be categorized as high validity and ready for tryout process widely.
keyword : Instructional Materials, Reading 3 Course, Syllabus



DOI: https://doi.org/10.23887/jpbi.v4i1.2040

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha




Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Indonesia indexed by:

 

  Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch 




Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.