The Effect of Project Assessment Strategy and Achievement Motivation on Writing Competency of the Eighth Grade Students of SMP N 4 Kuta Selatan in Academic Year 2014/2015

DESAK PUTU BONITA ARYVADEVI ., PROF. DR. A.A.ISTRI NGR.MARHAENI,M.A. ., DR. NI MADE RATMININGSIH, M.A. .

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi penilaian proyek dan motivasi berprestasi terhadap kemampuan menulis siswa kelas VIII SMP N 4 Kuta Selatan tahun akademik 2014/2015. Disain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Post-Test Only Control Group Design.Populasi dari penelitian ini adalah 440 siswa kelas VIII pada tahun akademik 2014/2015. Empatkelas (VIII2, VIII5, VIII10, VIII 11) digunakan sebagai sample dari penilian ini yang dipilih melalui metode random sampling. Pada akhir pengajaran, tes kompetensi menulis diberikan pada siswa. Data kemudian dianalisa dengan menggunakan Two Way ANOVA dan Tukey Test. Hasil dari penelitian ini adalah (a) terdapat perbedaan signifikan antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan strategi penilaian proyek dan siswa yang diajarkan dengan strategi konvensional, (b) ditemukan adanya efek interaksi antara strategi penilaian proyek dan motivasi berprestasi terhadap kemampuan menulis siswa, (c) terdapat perbedaan signifikan pada siswa dengan motivasi berprestasi tinggi, yang diajarkan dengan menggunakan strategi penilaian proyek dan siswa yang diajarkan dengan strategi konvensional, dan (d) terdapat perbedaan signifikan pada siswa dengan motivasi berprestasirendah, antara siswa yang diajarkan dengan menggunakan strategi penilaian proyek dan siswa yang diajarkan dengan strategi konvensional.
Kata Kunci : kompetensi menulis, motivasi berprestasi dan strategi penilaian proyek

This study was aimed at investigating the effect of project assessment strategy and achievement motivation on students’ writing competency at eighth grade students of SMP N 4 Kuta Selatan in academic year 2014/2015. Post- test only control group design was used as a design of this study. The population of the study was 440 eighth grade students in academic year 2014/2015. Four classes (VIII2, VIII5, VIII10, VIII11) were used as the sample of the study which was assigned using random sampling method. At the end of treatments, writing competency tests were used to collect the intended data. The collected data were analyzed by using Two Way ANOVA and Tukey Test. The result of this study showed that (a) there is significant difference in writingcompetency between the students who are taught by using project assessment and those who are taught by using conventional strategy, (b) there is an interactional effect between assessment strategies and achievement motivation toward students’ writing competency (c) there is a significant difference on students’ writing competency between the students with high achievement motivation taught by using project assessment strategy and conventional assessment strategy,(d)there is a significant difference on students’ writing competency between the students with low achievement motivation taught by using project assessment strategy and conventional assessment strategy.
keyword : achievement motivation, project assessment, and writing competency



DOI: https://doi.org/10.23887/jpbi.v4i1.2144

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :




Universitas Pendidikan Ganesha




Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Indonesia indexed by:

 

  Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch 




Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.