PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT TERHADAP HASIL BELAJAR SOSIOLOGI DITINJAU DARI MOTIVASI BERPRESTASI SISWA KELAS X SMA PGRI 1 AMLAPURA
Abstract
Tujuan penelitian ini adalah (1) menganalisis perbedaan hasil belajar sosiologi antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Cooperative Script dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional; (2) menganalisis pengaruh interaksi antara model pembelajaran dan motivasi berprestasi terhadap hasil belajar; (3) menganalisis perbedaan hasil belajar sosiologi antara kelompok model pembelajaran Cooperative Script dengan pembelajaran konvensional, pada siswa yang memiliki motivasi berprestasi tinggi; dan (4) menganalisis perbedaan hasil belajar sosiologi antara kelompok model pembelajaran Cooperative Script dengan pembelajaran konvensional, pada siswa yang memiliki motivasi berprestasi rendah.
Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X SMA PGRI 1 Amlapura tahun pelajaran 2012/2013 yang terdistribusi dalam enam kelas dengan kemampuan yang homogen. Berdasarkan hasil random diperoleh kelas XA, XC, dan XE sebagai kelas eksperimen dan XB, XD, XF sebagai kelas kontrol. Hasilnya dianalis menggunakan analisis varian
Berdasarkan hasil analisis data, maka temuannya adalah: (1) terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran Cooperative Script dengan siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran konvensional; (2) terdapat pengaruh interaksi yang signifikan antara model pembelajaran dan Motivasi Berprestasi terhadap hasil belajar siswa; (3) Terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran Cooperative Script dibandingkan dengan kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran konvensional, pada siswa yang memiliki motivasi berprestasi tinggi; dan (4) Tidak terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran Cooperative Script dibandingkan dengan kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran konvensional, pada siswa yang memiliki motivasi berprestasi rendah.
Kata Kunci : Pembelajaran Cooperative Script, Motivasi Berprestasi, Hasil Belajar.
Abstract
The study was conducted in order to analyze: (1) the different learning achievement in sociology between the students joining Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model; (2) the contribution of interaction between instructional model and achieving motivation towards learning achievement; (3) the different learning achievement in sociology between those joining Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model for the students having higher achieving motivation; (4) the different learning achievment in sociology between the students joining Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model for those having lower achieving motivation.
The study involved the students of class X SMA PGRI 1 Amlapura in 2012/2013 spread out into six different classes with homogeneous ability as the population. Based on random sampling the classes XA, XC, and XE were determine as experimental groups, while classes XB, XD, XF as control groups. Two technique analysis of variant analysis.
Based on the result of analysis, the findings indicated that (1) there was a significant the instructional model Cooperative Script and another group joining conventional instructional model; (2) there was a significant contribution of interaction between instructional model and achieving motivation towards learning achievement; (3) there was a significant differefence of learning achievement in sociology between those joinning Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model for the students having higher achieving motivation; (4) there was no significant difference of learning achievement in sociology between the students joining Cooperative Script instructional model compared with another group joining conventional instructional model for those having lower achieving motivation.
keyword : Cooperative Script, achieving motivasion, learning achievement.
Populasi penelitian ini adalah siswa kelas X SMA PGRI 1 Amlapura tahun pelajaran 2012/2013 yang terdistribusi dalam enam kelas dengan kemampuan yang homogen. Berdasarkan hasil random diperoleh kelas XA, XC, dan XE sebagai kelas eksperimen dan XB, XD, XF sebagai kelas kontrol. Hasilnya dianalis menggunakan analisis varian
Berdasarkan hasil analisis data, maka temuannya adalah: (1) terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran Cooperative Script dengan siswa yang belajar menggunakan model pembelajaran konvensional; (2) terdapat pengaruh interaksi yang signifikan antara model pembelajaran dan Motivasi Berprestasi terhadap hasil belajar siswa; (3) Terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran Cooperative Script dibandingkan dengan kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran konvensional, pada siswa yang memiliki motivasi berprestasi tinggi; dan (4) Tidak terdapat perbedaan hasil belajar yang signifikan antara kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran Cooperative Script dibandingkan dengan kelompok siswa yang belajar dengan model pembelajaran konvensional, pada siswa yang memiliki motivasi berprestasi rendah.
Kata Kunci : Pembelajaran Cooperative Script, Motivasi Berprestasi, Hasil Belajar.
Abstract
The study was conducted in order to analyze: (1) the different learning achievement in sociology between the students joining Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model; (2) the contribution of interaction between instructional model and achieving motivation towards learning achievement; (3) the different learning achievement in sociology between those joining Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model for the students having higher achieving motivation; (4) the different learning achievment in sociology between the students joining Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model for those having lower achieving motivation.
The study involved the students of class X SMA PGRI 1 Amlapura in 2012/2013 spread out into six different classes with homogeneous ability as the population. Based on random sampling the classes XA, XC, and XE were determine as experimental groups, while classes XB, XD, XF as control groups. Two technique analysis of variant analysis.
Based on the result of analysis, the findings indicated that (1) there was a significant the instructional model Cooperative Script and another group joining conventional instructional model; (2) there was a significant contribution of interaction between instructional model and achieving motivation towards learning achievement; (3) there was a significant differefence of learning achievement in sociology between those joinning Cooperative Script instructional model and another group joining conventional instructional model for the students having higher achieving motivation; (4) there was no significant difference of learning achievement in sociology between the students joining Cooperative Script instructional model compared with another group joining conventional instructional model for those having lower achieving motivation.
keyword : Cooperative Script, achieving motivasion, learning achievement.
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.23887/japi.v4i1.1010
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ini diterbitkan oleh :
Universitas Pendidikan Ganesha
Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia indexed by:
Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.