IDENTIFIKASI KECENDERUNGAN INTEGRASI PENDIDIKAN NILAI – NILAI KEMANUSIAAN SATHYA SAI (PNKSS) DALAM PROSES PEMBELAJARAN SERTA KAITANNYA DENGAN PERILAKU SISWA DI SEKOLAH DASAR SATHYA SAI DENPASAR

I Nyoman Supertama

Abstract


ABSTRAK

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kaitan  Integrasi Pendidikan Nilai-nilai Kemanusiaan Sathya Sai ( PNKSS), Dengan Perilaku Siswa SD Sathya Sai Denpasar.

Metode penelitian yang digunakan adalah metode survei. Responden penelitian  adalah Orang tua Siswa Sathya Sai Denpasar dengan populasi sebanyak 123 orang dengan purposive random sampling diambil sebanyak 40 orang untuk menjawab kuesioner dan Siswa SD Sathya Sai Denpasar sebanyak 123 orang dengan purposive random sampling diambil sebanyak 30 orang untuk wawancara.

Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen yang berbentuk angket, untuk Perilaku Siswa dan Wawancara untuk integrasi pendidikan nilai-nilai kemanusiaan

Hasil penelitian menemukan bahwa : (1)Ada kecendrungan pengintegrasiaan Pendidikkan Nilai – Nilai Kemanusiaan Sathya Sai Dalam Proses pembelajaran hal ini dapat dilihat dari hasil wawancara, observasi dan dokumentasi. (2) ada kaitan yang erat antara Integrasi Pendidikan Nilai – nilai Kemanusiaan Sathya Sai dalam proses pembelajaran dengan perilaku siswa di SD Sathya Sai Denpasar.

Jadi semakin sering dilakukan pengintegratian Pendidikan Nilai-nilai Kemanusiaan Sathya Sai dalam Proses pembelajaran maka perilaku siswa akan semakin baik, dengan semakin baiknya perilaku siswa diharapkan tujuan pendidikan di SD Sathya Sai Denpasar akan semakin mudah tercapai.

 

Kata kunci : Integrasi Pendidikan Nilai-nilai Kemanusiaan Sathya Sai (PNKSS), Perilaku Siswa

 

ABSTRAC

 

 

This study aims to determine the relation between the Integration of Sathya Sai Education on Human Values (SSEHV), and Sathya Sai Denpasar elementary school students behavior.

 

The research method used is survey method. The respondents were Sathya Sai Denpasar students parents with a population of 123 people with purposive random sampling was taken as many as 40 people to answer the questionnaire and Sathya Sai Denpasar elementary school students as much as 123 people with purposive random sampling was taken as many as 30 people to be interviewed.

The data collection techniques using the instrument in the form of a questionnaire, for Students behavior and Interviews for integration of humanitarian values education.

The results found that: (1) There is a tendency of integration of Sathya Sai Humanitarian Values education in  learning process that can be seen from the results of interviews, observation and documentation. (2) there is a close connection between the Integration of Sathya Sai Humanitarian values Education in the learning process and the student behavior in Sathya Sai Denpasar elementary school.

So the more frequent the integration of Sathya Sai Education on Human Values (SSEHV),  is conducted  in the process of learning, the behavior of students will get better, with the good behavior of the students, it is expected that the goal of education in Sathya Sai Denpasar elementary school will be more easily achieved.

 

Keywords: Integration of Sathya Sai Education on Human Values (SSEHV) Student’s Behavior




DOI: https://doi.org/10.23887/japi.v1i2.86

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :



Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia indexed by:

 

 Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch 


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.