A Descriptive Study of Male and Female Teachers’ Preferences of Strategies Used for Teaching Speaking in SMPN 1 Singaraja,

NI NYOMAN ARI RATNADI ., Prof. Dr. Putu Kerti Nitiasih, MA ., Prof. Dr. Ni Nyoman Padmadewi,MA .

Abstract


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan strategi yang dipilih oleh guru pria dan wanita dalam mengajar berbicara di SMPN 1 Singaraja. Penelitian ini menganalisis strategi yang dipilih oleh lima guru bahasa Inggris yang mengajar kelas tujuh dan delapan di SMPN 1 Singaraja. Penelitian ini dirancang sebagai sebuah penelitian deskriptif yang menerapkan teknik analisis isi (content analysis) untuk menunjukkan dan memverifikasi data yang diperlukan. Pengambilan data dilakukan dengan observasi, kuesioner, dan wawancara dengan guru pria dan wanita. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa guru pria dan wanita menggunakan empat dari tujuh strategi mengajar dalam mengajar berbicara pada siswa mereka. Strategi tersebut adalah instruksi langsung, diskusi, bekerja berkelompok, dan aktivitas kinerja. Alasan dari guru pria dan wanita menggunakan strategi tersebut karena strategi tersebut dapat membuat siswa aktif berpartisipasi di kelas. Siswa dapat bertukar pengetahuan, ide atau opini dalam diskusi atau bekerja berkelompok dengan siswa lainnya. Siswa juga dapat belajar berbicara lebih banyak dalam aktivitas kinerja yang dapat membuat siswa percaya diri ketika siswa harus berbicara dalam bahasa Inggris dengan orang lain.
Kata Kunci : strategi mengajar, guru pria dan wanita, mengajar berbicara

This study was carried out to describe male and female teachers’ preferences of strategies used for teaching speaking and the reasons why male and female teachers used certain strategies for teaching speaking in SMPN 1 Singaraja. This study analyzed strategy preferences of five English teachers who taught in grade seven and eight in SMPN 1 Singaraja. This study was designed as a descriptive study by applying seven Killen’s teaching strategies that adapted content analysis technique to reveal and verify the needed data. The data collection was done through observation, questionnaire, and interviewing male and female English teachers. The results show that male English teachers used four of seven Killen’s teaching strategies in teaching speaking to their students. The strategies were direct instruction, discussion, group work, and performance activity. While female English teachers also preferred four of seven Killen’s teaching strategies used for teaching speaking in the classroom. The reasons of male and female teachers used certain strategies because those strategies made students actively participate in the class. They could share their knowledge, ideas or opinion in discussion session or in group work with their partner or their group. They also learned to speak English more in the performance activity that could make them confident when they should speak English with other people.
keyword : teaching strategy, male and female teacher, teaching speaking.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.