Pengaruh Implementasi Asesmen Projek Terhadap Hasil Belajar TIK dengan Mengontrol/Mengendalikan Kemampuan Numerik dan Ekspektasi Karir Bidang Informatika (Studi Pada Siswa Kelas XI SMA Dharma Praja Badung) tahun 2013/2014.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar TIK antara siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek dengan siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional dengan mengontrol kemampuan numerik dan ekspektasi karir. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI SMA Dharma Praja Badung semester genap tahun pelajaran 2013/2014 yang berjumlah 204 orang. Sampel diambil dengan cara random sampling yang berjumlah 90 orang yang terbagi menjadi dua kelas yaitu kelas XI IPA 1 dan XI IPA 2 yang sama-sama berjumlah 45 orang. Berdasarkan teknik random sampling yang digunakan maka ditetapkan Kelas XI IPA 2 sebagai kelas eksperimen, dan kelas XI IPA 1 sebagai kelas kontrol. Rancangan dalam penelitian ini adalah Post test only control group design dengan analisis statistik anakova satu jalur.
Hasil penelitian menunjukkan pada taraf signifikansi 5% (1) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional FA hitung= 32.856 (2) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional setelah dikendalikan oleh kovariabel kemampuan numerik dengan FA hitung = 36.631 (3) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional setelah dikendalikan oleh kovariabel ekspektasi karir dengan FA hitung = 36.570 (4) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional setelah dikendalikan oleh kovariabel kemampuan numerik dan ekspektasi karir dengan FA hitung = 29,458, (5) Kemampuan numerik memiliki kontribusi terhadap hasil belajar TIK dengan Rxy²= 0.231. Hal ini berarti sekitar 23.1% variasi dalam variabel terikat Y dijelaskan oleh variabel X (Kemampuan numerik). (6) Ekspektasi karir memiliki kontribusi terhadap hasil belajar TIK didapat Rxy²= 0.202. Hal ini berarti sekitar 20.25% variasi dalam variabel terikat Y dijelaskan oleh variabel X (Ekspektasi karir) dan (7) Terdapat kontribusi secara simultan antara kemampuan numerik dan ekspektasi karir terhadap hasil belajar TIK dengan R = 0.482. Hal ini berarti kontribusi kemampuan numerik (X₁) dan ekspektasi karir (X₂) terhadap hasil belajar TIK (Y) besarnya 48.2% sedangkan sisanya ditentukan oleh variabel yang lain yang tidak diteliti.
Kata Kunci : Asesmen Projek, Kemampuan Numerik, Ekspektasi Karir, dan Hasil Belajar TIK
This study aims to determine the ICT differences in learning outcomes between students who take the assessment learning project with students who take conventional assessment of learning by controlling the ability of numerical and career expectations. The study population was all students in class XI High School Praja Dharma Badung second semester of academic year 2013/2014, amounting to 204 people . Samples were taken by means of random sampling totaling 90 people, divided into two classes, namely class XI IPA1 and XI IPA 2 equally numbered 45 people. Based on random sampling technique is used then the specified Class XI Science 2 as an experimental class, and class XI Science 1 as the control class. The design of this study is the post-test only control group design with statistical analysis Anacova one lane .
The results indicate the significance level of 5 % (1) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment projects showed a significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment FA= 32 856, (2) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment project shows significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment after covariates are controlled by numerical ability with the FA= 36 631, (3) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment projects showed a significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment after controlled by covariates career expectations with the FA= 36,570, (4) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment projects showed a significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment after covariates are controlled by numerical abilities and career expectations with the FA= 29.458, (5) Numerical ability have contributed to the learning outcomes of ICT with rxy²= 0.231. This means that approximately 23.1% of the variation in the dependent variable Y is explained by the variable X (Numerical Ability), (6) Career expectations have contributed to the results obtained studying ICT rxy²= 0.20. This means that approximately 20.25 % of the variation in the dependent variable Y is explained by the variable X (Expectation career), and (7) There is a simultaneous contribution between numerical ability and career expectations of ICT on learning outcomes with R= 0.482. This means that the contribution of numerical ability (X₁) and career expectations (X₂) of ICT on learning outcomes (Y) the amount of 48.2 % while the rest is determined by other variables not examined.
keyword : Assessment Project, Numerical Ability, Career Expectations and Results ICT learning
Hasil penelitian menunjukkan pada taraf signifikansi 5% (1) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional FA hitung= 32.856 (2) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional setelah dikendalikan oleh kovariabel kemampuan numerik dengan FA hitung = 36.631 (3) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional setelah dikendalikan oleh kovariabel ekspektasi karir dengan FA hitung = 36.570 (4) Hasil belajar TIK siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen projek menunjukkan perbedaan yang signifikan dengan hasil belajar siswa yang mengikuti pembelajaran asesmen konvensional setelah dikendalikan oleh kovariabel kemampuan numerik dan ekspektasi karir dengan FA hitung = 29,458, (5) Kemampuan numerik memiliki kontribusi terhadap hasil belajar TIK dengan Rxy²= 0.231. Hal ini berarti sekitar 23.1% variasi dalam variabel terikat Y dijelaskan oleh variabel X (Kemampuan numerik). (6) Ekspektasi karir memiliki kontribusi terhadap hasil belajar TIK didapat Rxy²= 0.202. Hal ini berarti sekitar 20.25% variasi dalam variabel terikat Y dijelaskan oleh variabel X (Ekspektasi karir) dan (7) Terdapat kontribusi secara simultan antara kemampuan numerik dan ekspektasi karir terhadap hasil belajar TIK dengan R = 0.482. Hal ini berarti kontribusi kemampuan numerik (X₁) dan ekspektasi karir (X₂) terhadap hasil belajar TIK (Y) besarnya 48.2% sedangkan sisanya ditentukan oleh variabel yang lain yang tidak diteliti.
Kata Kunci : Asesmen Projek, Kemampuan Numerik, Ekspektasi Karir, dan Hasil Belajar TIK
This study aims to determine the ICT differences in learning outcomes between students who take the assessment learning project with students who take conventional assessment of learning by controlling the ability of numerical and career expectations. The study population was all students in class XI High School Praja Dharma Badung second semester of academic year 2013/2014, amounting to 204 people . Samples were taken by means of random sampling totaling 90 people, divided into two classes, namely class XI IPA1 and XI IPA 2 equally numbered 45 people. Based on random sampling technique is used then the specified Class XI Science 2 as an experimental class, and class XI Science 1 as the control class. The design of this study is the post-test only control group design with statistical analysis Anacova one lane .
The results indicate the significance level of 5 % (1) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment projects showed a significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment FA= 32 856, (2) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment project shows significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment after covariates are controlled by numerical ability with the FA= 36 631, (3) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment projects showed a significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment after controlled by covariates career expectations with the FA= 36,570, (4) ICT learning outcomes of students who take the learning assessment projects showed a significant difference to the learning outcomes of students who take conventional learning assessment after covariates are controlled by numerical abilities and career expectations with the FA= 29.458, (5) Numerical ability have contributed to the learning outcomes of ICT with rxy²= 0.231. This means that approximately 23.1% of the variation in the dependent variable Y is explained by the variable X (Numerical Ability), (6) Career expectations have contributed to the results obtained studying ICT rxy²= 0.20. This means that approximately 20.25 % of the variation in the dependent variable Y is explained by the variable X (Expectation career), and (7) There is a simultaneous contribution between numerical ability and career expectations of ICT on learning outcomes with R= 0.482. This means that the contribution of numerical ability (X₁) and career expectations (X₂) of ICT on learning outcomes (Y) the amount of 48.2 % while the rest is determined by other variables not examined.
keyword : Assessment Project, Numerical Ability, Career Expectations and Results ICT learning
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.23887/jpepi.v4i1.1163
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal_ep : Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan indexed by:
Jurnal_ep : Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.