Implementasi Supervisi Klinis Dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Guru Mengelola Proses Pembelajaran Guru Mata Pelajaran IPS Kelas IV,V,VI SD Se-Gugus Vi Kecamatan Sukasada Tahun Pelajaran 2012/2013

I Nyoman Denawan, Gd. Anggan Suhandana, Gede Rasben Dantes

Abstract


ABSTRAK

.

Rancangan penelitian yang digunakan dalam penelitian ini tergolong penelitian tindakan sekolah dengan 2 siklus tindakan. Populasi dalam penelitian ini adalah guru-guru mata pelajaran IPS kelas IV, V, dan VI SD se-gugus VI Kecamatan Sukasada yang berjumlah 21 orang. Teknik pengambilan subyek  menggunakan studi sensus dengan jumlah 21 orang. Pengumpulan data disaring dengan menyebarkan kuesioner. Metode analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa : (1) tingkat kemampuan guru dalam meningkatkan kemampuan guru mengelola proses pembelajaran guru mata pelajaran IPS kelas IV,V,VI SD Se-Gugus VI Kecamatan Sukasada setelah pelaksanaan suverpisi klinis pada siklus I berada pada kategori cukup, (2) pada siklus II berada pada kategori baik, dan (3) Ada peningkatatan kemampuan guru dalam mengelola proses pembelajaran mata pelajaran IPS setelah pelaksanaan suverpisi klinis pada siklus I dan siklus II.

Kata kunci: supervise klinis, kemampuan guru, pembelajaran IPS

ABSTRACT

This school based action research was conducted in two cycles which involved 21 teachers of social subject at grade IV, V, VI in Gugus IV Sukasada district as the population. The subject of the study were the 21 teachers which selected by using census study technique. The data collected by distributing questionnaires. The data was analyzed descriptively. The results of the study showed that: (1) the ability level of the Social Subject teachers in managing the instructional process at grade IV, V, VI of elementary school in Gugus IV Sukasada district after the implementation of clinical supervision in the first cycle was  categorized as “fair“; (2) the ability level of the Social Subject teachers in managing the instructional process at grade IV, V, VI of elementary school in Gugus IV Sukasada district after the implementation of clinical supervision in the second cycle was categorized “good”;  and (3) there was improvement of teacher's ability in managing the social studies learning process  after the implementation of clinical supervision in the first cycle and second cycle.

Keywords: supervison clinic, teacher’s ability, social instruction


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.23887/japi.v4i1.678

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :



Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia indexed by:

 

 Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch 


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.