KECENDERUNGAN PERILAKU MENYIMPANG DI KALANGAN SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS SE-KABUPATEN GIANYAR

I Gusti Ngurah Sudirta

Abstract


ABSTRACT

 

This Study aimed at finding out (1) relation between of parents’ parenting pattern upon student’s deviant behavior, (2) relation between of parent’ social economic status upon student’s deviant behavior, (3) relation between of social interaction upon student’s deviant behavior, (4) relation between of  parents’ parenting pattern, parent’ social economic status, and social interaction upon student’s deviant behavior. The variable of parents’ parenting pattern was measured by an instrument in the form of parents’ parenting pattern questionnaire, the variable of parents’ social economic status was measured by an instrument in the form of parents’ social economic status questionnaire, the variable of social interaction was measured by an instrument in the form of social interaction questionnaire, and the variable of the student’s tendency in deviant behavior was measured by student’s tendency in deviant behavior questionnaire. The sample cansisted of 418 students of senior hig schools in Gianyar regency selected by random sampling.

The data in the form of scores in parents’ parenting pattern, parent’ social economic status, student’s social interaction and student’s tendency in deviant behavior were then analyzed by using simple regression and multiple regression analysis. The resuts showed that (1) parents’ parenting pattern had a significant effect student’s tendency in deviant behavior, contributing 12,685 %, (2) parent’ social economic status had a significant effect upon student,s tendency in deviant behavior, contributing 13,331%, (3) student,s social interaction had a significant effect upon student,s tendency in deviant behavior, contributing 18,984%, (4) parents’ parenting pattern, parent’ social economic status, student,s social interaction  had a significant effect upon student,s tendency in deviant behavior, contributing 45,00%

Hence, it can be concluded that parents’ parenting pattern, parent’ social economic status, student,s social interaction  had a significant effect upon student,s tendency in deviant behavior.

 

A B S T R A K

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan pola asuh orang tua, status sosial ekonomi orang tua, dan interaksi sosial dengan perilaku menyimpang siswa. Variabel pola asuh orang tua diukur dengan instrumen berupa kuesioner pola asuh orang tua, variabel status sosial ekonomi orang tua diukur dengan instrumen berupa kuesioner status sosial ekonomi orang tua, variabel interaksi sosial diukur dengan instrumen berupa kuesioner interaksi sosial, dan variabel kecenderungan perilaku menyimpang diukur dengan instrumen berupa kuesioner kecenderungan perilaku menyimpang siswa. Sampel penelitian berjumlah 418 siswa SMA di Kabupaten Gianyar yang diambil dengan menggunakan teknik pengambilan sampel secara acak.

Data yang berupa skor pola asuh orang tua, skor status sosial ekonomi orang tua, skor interaksi sosial siswa, dan skor kecenderungan perilaku menyimpang siswa selanjutnya dianalisis dengan analisis regresi berganda dan regresi sederhana. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) pola asuh orang tua, berhubungan secara signifikan dengan kecenderungan perilaku menyimpang siswa, F = 28,863 ; p (3,860)  dengan kontribusi sebesar 12,685%, (2) status sosial ekonomi orang tua berhubungan secara signifikan dengan kecenderungan perilaku menyimpang siswa, F = 20,678 ; p (3,860) dengan kontribusi sebesar 13,331%, (3) interaksi sosial siswa berhubungan secara signifikan dengan kecenderungan perilaku menyimpang siswa, (F = 35,763 ; p (3,860) dengan kontibusi sebesar 18,984%, dan (4) pola asuh orang tua, status sosial ekonomi orang tua,dan interaksi sosial siswa berhubungan secara signifikan dengan kecenderungan perilaku menyimpang siswa, F = 19,970 ; p (3,830) dengan kontribusi sebesar 45,00%.

Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pola asuh orang tua, status sosial ekonomi orang tua, dan interaksi sosial siswa secara bersama-sama berhubungan  dengan  kecenderungan perilaku menyimpang siswa SMA se-kabupaten Gianyar.




DOI: https://doi.org/10.23887/japi.v1i2.84

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :



Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia indexed by:

 

 Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch 


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.