ANALISIS BIAYA PENDIDIKAN SISWA SEKOLAH DASAR CIPTA DHARMA TAHUN PELAJARAN 2009/2010

I Gusti Ayu Partini

Abstract


ABSTRAK

 

Penelitian ini telah  dilaksanakan di SD Cipta Dharma Denpasar dengan menggunakan  metode  dokumentasi satuan biaya  pendidikan per siswa  dan satuan biaya  pendidikan  sekolah SD  Cipta Dharma Denpasar  tahun pelajaran (2009/2010) dilakukan dengan pencatatan dokume, keterkaitan antara satuan biaya  pendidikan itu dengan kualitas  proses  dan hasil  belajar siswa dilakukan dengan  penelitian  dokumen. Dalam penelitian ini dilibatkan 78  staf edukatif  SD Cipta Dharma Denpasar.

Analisis  data dengan menggunakan analisis deskriptif  dan analisis korelasi product moment dari Pearson menunjukkan : 1)  biaya total yang dikelola yayasan sebagai masukan  yang bersumber dari orang tua siswa besarnya Rp. 4.588.100.000,00 dan satuan  biaya pendidikan per siswa  sebesar Rp. 3.958.671,00 ada hubungan yang signifikan  anatar masing-masing  alokasi anggaran (gaji/kesejahteraan, biaya pembinaan profesi, biaya pengadaan alat/bahan, biaya pengadaan buku pelajaran/perpustakaan, dan biaya pengelolaan sekolah), dan 3) ada hubungan yang signifikan  antara proses  belajar mengajar (PBM) dengan prestasi belajar.

Oleh karena itu dapat disimpulkan bahwa satuan biaya pendidikan mempunyai pengaruh yang cukup besar terhadap proses belajar mengajar dan prestasi siswa, terutama untuk Sekolah Dasar Cipta Dharma Denpasar.

 

Kata Kunci : Total Biaya, satuan biaya, alokasi anggaran, proses pembelajaran

dan prestasi belajar.

 

ANALYSIS OF EDUCATIONAL COST OF STUDENTS OF CIPTA DHARMA ELEMENTARY SCHOOL IN 2009/2010.

ABSTRACT

The study was conducted at the Cipta Dharma Elementary School by using documentation method in order  to figure out  an educational unit cost per student  and an annual educational school  unit cost  for  Cipta Dharma  Elementary School  in 2009/2010; the relationship between the educational  unit costs and  the quality of process as well as output of the  students’ learning was carried out by using  document study. It  involved  a total  number of 78 educational staffs of  Cipta Dharma Elementary School Denpasar.

The aims  of the  study  were  to find out: (1) the total of educational unit  cost per student  and an annual  educational school unit cost for Cipta Dharma Elementary  School  in 2009/2010 and (2)  the relationship between  the educational unit cost  and the  quality  of process as well as the students’ learning achievement.

The data analysis was conducted descriptively  and the results of Pearson product moment analysis  indicated that: 1) the total educational cost managed  by  the Founation  as cost  input  coming  from the students’ parents was about Rp. 4.588.100.000,00 and the educational unit cost  per student was  about  Rp. 3.958.671,00, there was a significant  correlation  between every budgeting allocation  (like; staffs salary/welfare, profession development  cost, facilities and material procurement cost, text-books procurement cost/library, and  school management cots), 2) there  was significant correlation between teaching and learning process and the students’ learning achievement.

Based on the finding, it could, therefore be concluded educational unit cost provide large amount  of  contribution towards the students’ teaching  and learning process and their  achievement, in particular at the Cipta Dharma Elementary School Denpasar.

Key-words : Total cost, unit cost, budget allocation, instructional process, and learning achievement.





DOI: https://doi.org/10.23887/japi.v2i1.97

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal ini diterbitkan oleh :



Universitas Pendidikan Ganesha


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia indexed by:

 

 Crossref JPIJPI Undiksha OneSearch 


Creative Commons License

Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.