The Effect of STAD Method upon The Eleventh Grade Students’ Reading Comprehension Based on Self Esteem at SMAN 1 Kediri Tabanan in Academic Year 2013/2014.

I NYOMAN SWARA MERTA ADI ., PROF. DR. NI NYOMAN PADMADEWI, M.A. ., DR. NI MADE RATMININGSIH, M.A. .

Abstract


Penelitian ini memiliki tiga tujuan, (1) Untuk mengetahui pengaruh STAD terhadap pemahaman bacaan siswa, (2) Untuk mengetahui perbedaan signifikan dari pengaruh metode STAD dan konvensional terhadap pemahaman membaca pada siswa yang tingkat evaluasi dirinya diatas rata-rata, (3) Untuk mengetahui perbedaan signifikan dari pengaruh metode STAD dan konvensional terhadap pemahaman membaca pada siswa yang tingkat evaluasi dirinya dibawah rata-rata. Terdapat 7 kelas XI yang menjadi populasi dalam penelitian ini, dengan menggunakan metode sampling acak, dua kelas dipilih sebagai sampel dari penelitian, dua kelas tersebut dibagi menjadi kelas eksperimen dan kelas kontrol. Pada kelas eksperimen, siswa diajar dengan menggunakan metode STAD, sedangkan pada kelas kontrol, siswa diajar dengan metode bukan STAD. Terdapat 38 siswa pada masing masing kelas. Untuk memperoleh data, peneliti menggunakan tests pemahaman membaca yang diberikan pada akhir sesi mengajar, dan kuesioner harga diri yang diberikan pada pertemuan pertama. Dalam penelitian ini terdapat dua metode statistik yang digunakan, yaitu deskriptif dan statistik inferensial. Dalam statistik infrensial, Anova satu jalur digunakan untuk menganalisis data yang diperoleh dari hasil membandingkan nilai pemahaman membaca siswa di kelas STAD dan kelas konvensional. Anova satu jalur juga digunakan untuk mengalisis nilai pemahaman membaca siswa berdasarkan tingkat evaluasi diri mereka. Sebagai hasil dari penelitian ini, ditemukan; pertama, terdapat pengaruh signifikan STAD terhadap pemahaman membaca siswa, kedua, terdapat perbedaan signifikan dari pengaruh metode STAD dan metode konvensional terhadap pemahaman membaca pada siswa yang tingkat evaluasi dirinya diatas rata-rata, ketiga terdapat perbedaan signifikan dari pengaruh metode STAD dan metode konvensional terhadap pemahaman membaca pada siswa yang tingkat evaluasi dirinya dibawah rata-rata.
Kata Kunci : Divisi Prestasi Tim Siswa (DPTS), harga diri, pemahaman membaca.

This research had three purposes, the first was to find out the effect of STAD on the students’ reading comprehension, the second was to find out the significant difference of the effect of STAD method and conventional method on eleventh grade students’ reading comprehension within above-average self esteem students and the third was to find out the significant difference of the effect of STAD method and conventional method on eleventh grade students’ reading comprehension within below-average self esteem students. There were 7 classes of the eleventh grade who became the population, by using intact group random sampling, two classes were chosen as the samples of the investigation and those two classes were divided into experimental class and control class. In experimental class, students were taught by using STAD method, in control class students were taught by using conventional method. There were 38 students in each class. The instruments which were used to collect the data were reading comprehension test which was administered at the end of teaching sessions and self esteem questionnaire which was administered on the first meeting. Students’ self esteem scores were measured by using Revised Janis and field scales, the measurement’s result was used to classify students into above average self esteem students and below average self esteem students. In this research there were two statistical methods were applied. Those were descriptive and inferential statistics. In inferential statistic one way Anova was used to analyze the data. As the result of the research, it was found that; first, there was significant effect of STAD on students’ reading comprehension, second, there was significant difference of the effect of STAD method and conventional method on students’ reading comprehension within above-average self esteem students, third, there was significant difference of the effect of STAD method and conventional method on students’ reading comprehension within below-average self esteem students.
keyword : Students Team Achievement Divison (STAD), self esteem, reading comprehension, conventional method.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.