Analisis Bentuk, Fungsi, dan Makna Wacana Gaguritan Aji Palayon

Dewa Gede Bambang Erawan

Abstract


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk (1) menguraikan dan menjelaskan bentuk wacana gaguritan Aji Palayon, (2) menguraikan dan menjelaskan fungsi wacana gaguritan Aji Palayon, (3) menguraikan dan menjelaskan makna wacana gaguritan Aji Palayon, dan (4) menguraikan dan menjelaskan nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam wacana gaguritan Aji Palayon. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian kualitatif. Subjek dalam penelitian ini dalah wacana gaguritan Aji Palayon. Objek penelitian ini seperti tampak pada masalah yang diajukan, yaitu: (1) bagaimanakah bentuk wacana gaguritan Aji Palayon, (2) bagaimanakah fungsi wacana gaguritan Aji Palayon,  dan (3) bagaimanakah makna wacana gaguritan Aji Palayon, serta (4) nilai Pendidikan Karakter yang terdapat dalam wacana gaguritan Aji Palayon. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini meliputi: metode pencatatan dokumen, terjemahan, dan wawancara. Metode analisis data yang digunakan adalah metode kualitatif yang bersifat deskriptif, dan  dibantu dengan teknik terjemahan. Berdasarkan hasil analisis data, dapat disimpulkan bahwa (1) wacana gaguritan Aji palayon berbentuk  puisi  yang bersifat naratif dan masing-masing pupuh diikat oleh pada lingsa, (2) fungsi wacana gaguritan Aji palayon, yakni sebagai sarana pendidikan moral (etika), pendidikan ketuhanan (Widi Tatwa), dan berfungsi sebagai sarana hiburan, (3) makna wacana gaguritan Aji Palayon adalah makna estetika, karmaphala, keharmonisan alam, dan rwa bhineda, (4) nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam wacana gaguritan Aji Palayon meliputi; kecintaan terhadap Tuhan beserta  segenap ciptaan-Nya; kemandirian dan tanggung jawab; kejujuran/amanah, diplomatis; hormat dan santun; dermawan, suka tolong- menolong dan gotong royong/kerja sama; percaya diri dan pekerja keras; kepemimpinan dan keadilan; baik dan rendah hati, dan; toleransi, kedamaian, dan kesatuan.  
Kata kunci : Bentuk, Fungsi, makna, wacana gaguritan Aji Palayon.   
ABSTRACT
This study aims to (1) describe and explain the forms of discourse gaguritan Aji Palayon, (2) describe and explain the function of discourse gaguritan Aji Palayon, (3) describe and explain the meaning of discourse gaguritan Aji Palayon, and (4) describe and explain the value of character education contained in the discourse gaguritan Aji Palayon. This study uses a qualitative research design. Subjects in this study is gaguritan Aji Palayon discourse. Object of this study as shown in the problems raised, namely: (1) how forms of discourse gaguritan Aji Palayon, (2) how the function of discourse gaguritan Aji Palayon, and (3) how the meaning of the discourse gaguritan Aji Palayon, and (4) the value of Character Education contained in the discourse gaguritan Aji Palayon. Data collection methods used in this study include: methods of recording documents, translations, and interviews. Data analysis methods used were descriptive, qualitative methods, and assisted with the translation technique. Based on the results of data analysis, it can be concluded that (1) discourse gaguritan Aji palayon poetry is narrative-shaped and each tied by the pada lingsa, (2) function gaguritan Aji palayon discourse, namely as a means of moral education (ethics), the deity of education (Widi Tatwa), and serves as a means of entertainment, (3) the meaning of the discourse gaguritan Aji Palayon is the meaning of aesthetics, karmaphala, natural harmony, and rwa bhineda, (4) the educational value of the characters contained in the discourse gaguritan Aji Palayon include; love of God along with all of His creation; independence and responsibility, honesty / trust, diplomatic; respectful and polite; philanthropists, like mutual help and mutual aid / cooperation, self-confident and hard working; leadership and justice; good and humble, and ; tolerance, peace and unity.
Key words: Form, function, meaning, discourse gaguritan Aji Palayon.

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.