THE EFFECT OF PQ4R STRATEGY AND LINGUISTIC INTELLIGENCE ON READING COMPREHENSION OF THE TENTH GRADE STUDENTS OF SMAN 1 SUKASADA IN THE ACADEMIC YEAR 2011/ 2012

I NYOMAN YARMADA SRIADI

Abstract


THE EFFECT OF PQ4R STRATEGY AND LINGUISTIC INTELLIGENCE

ON READING COMPREHENSION OF THE TENTH GRADE STUDENTS

OF SMAN 1 SUKASADA IN THE ACADEMIC YEAR 2011/ 2012

By:

I Nyoman Yarmada Sriadi *

ABSTRACT

Keywords: linguistic intelligence, PQ4R strategy, reading comprehension.

This study aimed at investigating whether the implementation of PQ4R strategy and the students’ linguistic intelligence gave a significant effect to the students’ reading comprehension. The study was an experimental study by applying 2 x 2 factorial design. The population was 5 classes (153 students) of grade X in SMAN 1 Sukasada in the academic year 2011/ 2012, in which 4 classes were samples which were assigned into two groups, i.e. experimental group and control group, by Cluster Random Sampling. The research data were collected through tests that were analyzed by using Statistical Two-Way Anova and Tukey Test. The result shows that, first, there was a significant difference on the students’ reading comprehension between the students who were taught by using PQ4R strategy and conventional reading strategy, in which the students who were taught by using PQ4R strategy had higher reading comprehension than those students who were taught by using conventional strategy. Second, there was a significant interactional effect on the students’ reading comprehension between the strategies applied and the students’ linguistic intelligence. Third, there was a significant difference on the students’ reading comprehension between the students who had high linguistic intelligence when they were taught by using PQ4R strategy and conventional strategy, in which the students who had high linguistic intelligence taught by using PQ4R strategy had higher reading comprehension than those students who were taught by using conventional reading strategy. Fourth, there was no any significant difference between the students’ reading comprehension of the students who had low linguistic intelligence when they were taught by using PQ4R strategy and conventional strategy.

 

 

 

 

PENGARUH STRATEGI PQ4R DAN STRATEGI CONVENSIONAL

SERTA INTELLIGENSI LINGUISTIK TERHADAP KEMAMPUAN

MEMBACA PEMAHAMAN PADA SISWA KELAS X

SMAN 1 SUKASADA TAHUN AJARAN 2011/ 2012

ABSTRAK

Kata kunci: intelligensi linguistik, strategi PQ4R, membaca pemahaman.

Penelitain ini bertujuan untuk mengetahui apakah penerapan strategi PQ4R yang ditinjau dari intelligensi linguistik memberikan pengaruh interaksi yang signifikan terhadap kemampuan siswa dalam membaca pemahaman. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental dengan menggunakan rancangan factorial 2 x 2. Populasi berjumlah 5 kelas (153 siswa) dari semua siswa di kelas X di SMA Negeri 1 Sukasada tahun ajaran 2011/ 2012. Dengan menggunakan metoda kelompok secara acak (cluster random sampling), 4 kelas ditentukan sebagai sampel dan dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok eksperimental dan kelompok kontrol. Data penelitian ini dikumpulkan melalui tes, yang kemudian dianalisis dengan menggunakan uji statistic anava dua jalur dan uji Tukey. Hasil penelitian menunjukkan bahwa, pertama, ada perbedaan yang signifikan pada kemampuan siswa dalam membaca pemahaman antara siswa yang diajar dengan strategi PQ4R dan strategi konvensional, di mana siswa yang diajar dengan menggunakan strategi PQ4R memiliki kemampuan membaca pemahaman yang lebih tinggi daripada mereka yang diajar dengan menggunakan strategi konvensional. Kedua, ada pengaruh interaksi yang signifikan antara strategi mengajar yang diterapkan dengan kemampuan intelligensi linguistik siswa pada kemampuan mereka dalam membaca pemahaman. Ketiga, terdapat perbedaan yang signifikan pada kemampuan siswa dalam membaca pemahaman yang memiliki tingkat intelligensi linguistik yang tinggi ketika mereka diajar dengan menggunakan strategi PQ4R dan ketika mereka diajar dengan menggunakan strategi konvensional, di mana kemampuan siswa dalam membaca pemahaman yang memiliki tingkat intelligensi linguistik yang tinggi yang diajar dengan menggunakan strategi PQ4R lebih tinggi daripada mereka yang diajar dengan menggunakan strategi konvensional. Keempat, tidak terdapat perbedaan yang signifikan pada kemampuan siswa dalam membaca pemahaman yang memiliki tingkat intelligensi linguistik yang rendah ketika mereka diajar dengan menggunakan strategi PQ4R dan ketika mereka diajar dengan menggunakan strategi konvensional.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.