PENGEMBANGAN BUKU TEKS BAHASA INGGRIS KONTEKSTUAL SEBAGAI USAHA MENCIPTAKAN SITUASI BELAJAR AKTIF BAGI SISWA KELAS VII SMP
Abstract
Penelitian pengembangan ini bertujuan menghasilkan produk berupa buku teks bahasa Inggris kontekstual untuk peserta didik kelas VII SMP sebagai upaya menciptakan situasi belajar aktif.
Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian pengembangan (research and development), dari Borg dan Gall (1989). Langkah-langkah pengembangannya terdiri dari; 1) research and information collection, 2) planning, 3) develop preliminary product, 4) preliminary field testing, 5) main product revision, 6) main field testing, 7) operational product revision, 8) operational field testing, 9) final product revision, 10) desemination and implementation.
Strategi pembelajaran yang digunakan dalam buku teks yang dikembangkan adalah strategi pembelajaran kontekstual yang bersumber dari teori belajar kognitif dari Piaget yang awalnya dikembangkan oleh Cord (2010) dengan menggabungkan 5 strategi belajar yang membentuk akronim REACT (relating, experiencing, applying, cooperating, transferring) Dalam penelitian ini kelima strategi tersebut dikembangkan menjadi 7 strategi dan membentuk akronim REACTOR;.O untuk organizing dan R untuk re-inforcing
Hasil review dari ahli isi dan desain pembelajaran menyatakan bahwa buku teks bahasa inggris kontekstual yang dikembangkan telah memiliki kriteria yang baik. Hasil review ahli media pembelajaran menyatakan bahwa buku teks yang dikembangkan sudah sesuai dengan sasaran pembelajaran. Hasil tanggapan peserta didik untuk uji siswa kelompok kecil dan uji coba kelas memperlihatkan bahwa produk yang dikembangkan telah memiliki kualifikasi yang baik dan layak digunakan. . Hasil analisa uji-t atas pencapaian siswa pada pre-tes dan post-tes sebelum dan sesudah penerapan produk yang dikembangkan membuktikan bahwa ada peningkatan nilai yang signifikan dengan selisih 3,0 (57,6%) dari rata-rata nilai pre-tes sebesar 5,2 dengan rata-rata nilai post-tes sebesar 8,2. Hasil observasi kelas terhadap penggunaan produk yang dikembangkan menunjukkan situasi belajar aktif, kreatif, dan menyenangkan, KBM berpusat pada siswa, siswa terlibat dalam proses pembelajaran, mencoba, menemukan sendiri, praktik-praktik ketrampilan berbahasa, serta mempresentasikan hasil kerjanya, sendiri, berpasangan atau berkelompok. Dari hasil beberapa uji coba dan observasi kelas terhadap penggunaan produk yang dikembangkan maka dapat disimpulkan bahwa produk buku teks yang dikembangkan dapat menciptakan situasi belajar aktif dan meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata Kunci : buku teks kontekstual, bahasa inggris, belajar aktif
This development research aimed at developing contextual English text book for the seventh grade students in SMP as an effort to create an active learning situation.
The research method used was research and development by Borg dan Gall (1989). The steps of it consisted of, 1) research and information collection; 2) planning; 3) develop preliminary product; 4) preliminary field testing; 5) main product revision; 6) main field testing; 7) operational product revision; 8) operational field testing 9) final product revision; 10) desemination and implementation.
The strategies used in the textbook develoved based on the theory of coghnitive learning from Piaget which at first develoved by Cord by combining 5 learning strategies which formed the acronym REACT (relating, experiencing, applying, cooperating, transferring). In this research those five strategies developed into 7 and formed the acronym REACTOR. O for organizing and R for re-inforcing
The judgment of content and design expert showed that the development of contextual English text book had got a good criterion. The judgment of learning media expert showed that the development of contextual English text book had been in line with the learning objectives.. The result of small group and class implementation showed that the development of the contextual English text book had got good qualification and practically used. The analysed t-test of students’ achievement on pre-test and post-test before and after treated with the contextual English text book developed proofed that there was a significant progress on students`score with the difference 3,0 (57,6%) from the mean of pre-test score as much as 5,2 with the mean of post-test score as much as 8,2. The result of class observation on the implementation of product developed showed that the learning situation was active, creative and attractive. Learning activities centered on students, students involved in learning process: to try, to find out, to practice the language skill and to present their works individually, inpairs or in group. Based on the result of testings and the observation of the product application, it could be concluded that the product developed could create an active learning situation and could increase the students`learning achievement.
keyword : contextual text book, English, active learning
Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian pengembangan (research and development), dari Borg dan Gall (1989). Langkah-langkah pengembangannya terdiri dari; 1) research and information collection, 2) planning, 3) develop preliminary product, 4) preliminary field testing, 5) main product revision, 6) main field testing, 7) operational product revision, 8) operational field testing, 9) final product revision, 10) desemination and implementation.
Strategi pembelajaran yang digunakan dalam buku teks yang dikembangkan adalah strategi pembelajaran kontekstual yang bersumber dari teori belajar kognitif dari Piaget yang awalnya dikembangkan oleh Cord (2010) dengan menggabungkan 5 strategi belajar yang membentuk akronim REACT (relating, experiencing, applying, cooperating, transferring) Dalam penelitian ini kelima strategi tersebut dikembangkan menjadi 7 strategi dan membentuk akronim REACTOR;.O untuk organizing dan R untuk re-inforcing
Hasil review dari ahli isi dan desain pembelajaran menyatakan bahwa buku teks bahasa inggris kontekstual yang dikembangkan telah memiliki kriteria yang baik. Hasil review ahli media pembelajaran menyatakan bahwa buku teks yang dikembangkan sudah sesuai dengan sasaran pembelajaran. Hasil tanggapan peserta didik untuk uji siswa kelompok kecil dan uji coba kelas memperlihatkan bahwa produk yang dikembangkan telah memiliki kualifikasi yang baik dan layak digunakan. . Hasil analisa uji-t atas pencapaian siswa pada pre-tes dan post-tes sebelum dan sesudah penerapan produk yang dikembangkan membuktikan bahwa ada peningkatan nilai yang signifikan dengan selisih 3,0 (57,6%) dari rata-rata nilai pre-tes sebesar 5,2 dengan rata-rata nilai post-tes sebesar 8,2. Hasil observasi kelas terhadap penggunaan produk yang dikembangkan menunjukkan situasi belajar aktif, kreatif, dan menyenangkan, KBM berpusat pada siswa, siswa terlibat dalam proses pembelajaran, mencoba, menemukan sendiri, praktik-praktik ketrampilan berbahasa, serta mempresentasikan hasil kerjanya, sendiri, berpasangan atau berkelompok. Dari hasil beberapa uji coba dan observasi kelas terhadap penggunaan produk yang dikembangkan maka dapat disimpulkan bahwa produk buku teks yang dikembangkan dapat menciptakan situasi belajar aktif dan meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata Kunci : buku teks kontekstual, bahasa inggris, belajar aktif
This development research aimed at developing contextual English text book for the seventh grade students in SMP as an effort to create an active learning situation.
The research method used was research and development by Borg dan Gall (1989). The steps of it consisted of, 1) research and information collection; 2) planning; 3) develop preliminary product; 4) preliminary field testing; 5) main product revision; 6) main field testing; 7) operational product revision; 8) operational field testing 9) final product revision; 10) desemination and implementation.
The strategies used in the textbook develoved based on the theory of coghnitive learning from Piaget which at first develoved by Cord by combining 5 learning strategies which formed the acronym REACT (relating, experiencing, applying, cooperating, transferring). In this research those five strategies developed into 7 and formed the acronym REACTOR. O for organizing and R for re-inforcing
The judgment of content and design expert showed that the development of contextual English text book had got a good criterion. The judgment of learning media expert showed that the development of contextual English text book had been in line with the learning objectives.. The result of small group and class implementation showed that the development of the contextual English text book had got good qualification and practically used. The analysed t-test of students’ achievement on pre-test and post-test before and after treated with the contextual English text book developed proofed that there was a significant progress on students`score with the difference 3,0 (57,6%) from the mean of pre-test score as much as 5,2 with the mean of post-test score as much as 8,2. The result of class observation on the implementation of product developed showed that the learning situation was active, creative and attractive. Learning activities centered on students, students involved in learning process: to try, to find out, to practice the language skill and to present their works individually, inpairs or in group. Based on the result of testings and the observation of the product application, it could be concluded that the product developed could create an active learning situation and could increase the students`learning achievement.
keyword : contextual text book, English, active learning
Full Text:
PDFDOI: https://doi.org/10.23887/jtpi.v4i1.1085
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal ini diterbitkan oleh :
Universitas Pendidikan Ganesha
Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia indexed by: